Suojateillä kuolee yhä 6 ihmistä vuodessa, tämä on liikaa !!
Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 29 ja loukkaantunut 420 jalankulkijaa vuodessa. Vuoden 2016 tietojen mukaan vakavasti loukkaantuneita oli 77 (kuva 2). Miehiä menehtyneistä oli hieman yli puolet. Loukkaantuneista naisia oli 57 prosenttia.
Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä 12 prosenttia ja loukkaantuneista seitsemän prosenttia oli jalankulkijoita. Taajamissa tapahtui lähes kaksi kolmesta kuolemantapauksesta ja yhdeksän kymmenestä loukkaantumisesta. Uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä.
(https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/dokumentit/tilastokatsaus_jalankulkijat.pdf)
Vaadin että:
- taajamien suojatiet joissa on valo-ohjaus, niin näiden toiminta muutetaan niin ettei autot ja kävelijät/pyörät kulje suojatiellä samaan aikaan
taajamien kaksi+ kaistaisten teiden suojatiet on muutettava valaistuiksi tai lisättävä vähintään huomiovalot, joilla estetään tilanteet, että toisen auton ollessa pysähtyneenä, viereisen kaistan auto ei aja läpi pysähtymättä
taajamissa isoissa kaupungeissa säädetään ajonopeus 30km/h ydinkeskustan alueella jossa tiivis liikenne ja reaktioajat ovat lyhyet.
Taajamassa autoillessani näen joka päivä vaaratilanteita jotka johtuvat siitä että niin kävelijät kuin autoilijatkin ovat välinpitämättömiä ja huolimattomia. Liikennesäännöt, väistämissäännöt yms. eivät poista suojatiekuolemia, sillä ihmisiä tulee liikenteeseen niin eri lähtökohdista, ettei kaikilla edes ole liikennesäännöistä oikeaa tietoa. Liikenteessä on pieniä lapsia, eri maiden kansalaisia ja arjen kiireessä olevia ihmisiä. Ainoa oikea keino estää kääntyvän auton alle ajavat pyöräilyonnettomuudet on estää autojen ja kevyen liikenteen samanaikainen liikkuminen valo-ohjatuilla suojateillä. Ihminen osaa varoa paremmin kun ei ole vihreää valoa, mutta kun vihreä palaa, niin silloin ns. liikkuu ja polkupyörät painaa täysillä yli. Myös kaksi kaistaa samaan suuntaan tai jopa 3-4 kaistaa joissa on vielä suojatie ilman valo-ohjausta on todellinen murhapaikka. Itse en ainakaan kovin mielelläni päästä suojatielle kävelijää, sillä pelkään että tapatan ihmisen kun toinen auto ei pysähdykään. Tällaista näen joka päivä. Huomiovalot ja ajonopeuden vähentäminen on vähintä mitä pitää saada näihin suojateihin jotta auton pysähtymismatka on lyhyempi ja hengissäkin voisi vielä säilyä. Paras tapa mielestäni olisi muuttaa taajamien tällaiset suojatiet kaikki valo-ohjatuiksi ja näin ohjata liikennesuunnittelua miettimään miten kevyt liikenne saataisiin kulkemaan tien yli/ali niin ettei autoilun sujuvuus kärsisi liian monista valoista.
Uusi eduskunta, vaadin tekoja !!
Suojatiekuolemat, faktaa ongelmakohdista jotka tulisi korjata
IL listasi: Nämä suojatiet ovat vaatineet kuolonuhrin - Katso kotikuntasi tilanne
Synkkä raportti osoittaa: puolet jalankulkijoiden liikennekuolemista sattuu suojatiellä
Yle: suojatieonnettomuudet uutiset
Välkky huomiovalo autoilijoille, katso video (tässä yksi tuote jonka käyttöä voitaisiin lisätä)
Yleinen harhaluulo - Pyöräilijä: Tiedätkö kenellä on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella?